Buffertsparande

Jag och min sambo har diskuterat den risk vi tar genom att ha alla pengar på börsen. Just nu är vi nästan all in (jag har runt 20k på ett annat konto, men det är det enda). Att spara pengar har varit väldigt roligt senaste halvåret och självklart vill vi att portföljen blir så stor som möjligt på kortast möjliga tid! Men vår strategi är högrisk eftersom den bygger på endast tre fondinnehav. På lite längre sikt kan vi behöva pengar för till exempel en ny bil och då vill vi vill inte hamna i den situationen att vi behöver sälja av pengarna från börsen i ett dåligt läge. 

Tack vare att vi sparar en stor summa varje månad tar det ganska kort tid att spara ihop till en större buffert. Vi har tänkt att vi behöver ca 50 000 kr var i räntefonder eller sparkonto för att känna oss lite tryggare. Jag ska spara ihop 30 000 kr extra på 6 månader. Det gör att jag kommer att minska överföringen till min pengamaskin med 5000 kr per månad. Viktigt beslut, tycker jag! Tanken på barn får en att vilja minska riskerna man tar. Det är nog rätt klokt på längre sikt.

Vad tycker ni om beslutet? Har ni en buffert eller kör ni all in på börsen? 

Kommentarer

  1. Rätta mig om jag har fel, men jag tycker inte att "köpa en ny bil ska tas från buffert-pengarna". Buffert är för mig kyl/frys, spis tvättmaskin eller att bilen går sönder man ska ha de pengarna till. Vi har 20k på kontot där räkningarna tar ifrån och sen 40-50k som buffert, då bor vi i villa med 2 barn och har bil. Resten är investerat på börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bil kanske är en för stor kostnad, men det beror på hur fin bil man behöver. 40-50k låter rätt bra! Men ni känner inte att ni behöver mer pengar om någon skulle hända med huset som krävde en större summa?

      Radera
    2. Vet inte vad de skulle vara för stor kostnad på huset, vi byggde nytt 2014 så de är bara 3år gammalt. Samt belånade till mindre än 50% Så de finns utrymme ifall man nu behöver låna upp lite, men som sagt tak, fönster, VA, vitvaror är ju relativt nytt så bör hålla några år till.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?