Hur äter man för under 600 kr/vecka?

Matkostnader kan lätt skena iväg. Man köper ekologiskt, bra köttprodukter och de märken man känner igen oavsett pris. Idag tänkte jag visa hur vi lägger upp planeringen av veckans mat för att hålla nere matkostnaderna.

Sedan augusti har vi verkligen vänt och vridit på recept vi brukar göra. Vi har summerat i ambitiösa excelark och räknat ut pris per rätt. Det är svårt att hålla disciplinen på det sättet och vissa månader har gått bättre än andra. Nu börjar vi dock hitta en mer hållbar rutin utan att behöva dokumentera allt till punkt och pricka. Vi vet ungefär hur vi ska lägga upp inköpen för att snitta runt 450-600 kr för varje vecka (för ett hushåll med två personer). Vi älskar ju Lidl, som både har ekologiska lågprisvaror och bra kött (Hallå! Att Lidl inte har bra grejer är en myt!).

Några principer som är bra att ta till sig är att våga blanda in vegetarisk kost. Jag bryr mig inte speciellt mycket om varken hälsa eller klimat (okej, lite) men för plånboken är det toppen. Ni köttätare kanske ryggar tillbaka nu och tänker att magen inte klarar av det. Jovars, till en början kan det vara svårt. Det känns som ett HÅL i magen när man ätit vegetarisk kost både lunch och middag. Efter ett tag klarar kroppen av det bättre och man börjar istället uppskatta att blodsockernivån hålls jämn. Ett trick är också att varva varannan dag vegetariskt med kötträtter, eller "smalrätter" med "mastiga rätter" så att man får ett rejält mål till middag eller lunch. Lägg till exempel inte soppa efter en bönrätt och träna på det, för då lägger du dig garanterat hungrig.

En typisk veckosedel brukar vi disponera så här:
  • Måndag: Vegetarisk rätt
  • Tisdag: Pasta inkl. kött eller skaldjur
  • Onsdag: Soppa
  • Torsdag: Vegetarisk rätt
  • Fredag: Kött/fågel/fisk-rätt 
  • Lördag: Rester till lunch + kötträtt
  • Söndag: Kött/fågel/fisk-rätt
Genom att veckohandla och göra matlåda kommer vi lätt under 600 kronor per vecka. Vanligtvis veckohandlar vi mellan söndag och fredag för ungefär 450 kronor. Resten av veckans budget används under för diverse choklad, mjölk och annat man kan behöva (pizza en dag då karaktären tryter) samt helgrätter.

För inspiration kan jag säga att Undertian.com har många billiga vegetariska recept som dessutom mättar magen. Den här veckan handlade vi för 450 kr. Vi ska äta följande (med recept!):

Vad tycker ni? Låter det som en strategi som kan fungera för er?

Kommentarer

  1. Det låter jättebra men samtidigt låter det som en hel del matlagning (och det ska komma från en kock). Jag är HELT med dig om det vegetariska, gör en enorm skillnad i plånboken. Det jag gör är ex köttfärssås och kokar sedan pasta (som jag köpt för 5kr förp). Jag blandar det sedan i IKEAS matlådor (RIP Kamprad), det blir ca 2 port per låda. När jag sedan ska ha det så blandar jag över lite ost och sätte in i ugnen. Tar jag med denna låda en måndag så har jag lunch både mån och tis. Är det något jag äter hemma så går det otroligt snabbt att slänga in i ugnen när jag kommer hem. Dina matlrätter låter oerhört goda men för mig har enkelhet hamnat i första rummet. Om jag inte snabbt får i mig mat när jag kommer hem så äter jag mackor och annat skräp (vilket i slutändan blir mycket dyrare).

    Jag har också tagit för vana att alltid blanda i en förp bönor när jag gör ex köttfärsås. Jag blandar i bönor i allt - det både blir nyttigare och räcker längre = jag behöver laga mat mindre ofta :D. Win- win.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant att man vill hålla det enkelt! Men även mina recept är rätt enkla när man väl gjort dem några gånger. Det som är omständigt är framför allt zucchinibiffarna som jag försöker planera in de dagar jag kan komma hem lite tidigare från jobbet :) Det funkar inte riktigt för mig det där med storkok på helgen. På helgen vill jag göra andra grejer! (RIP Kamprad)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?