Garderoben rensad - inleder #project333

Nu så! Garderoben kommer aldrig att vara sig lik. Det känns väldigt skönt och jag kan meddela att det också var väldigt roligt!

Sjukt taggad med hög musik och ett glas vin gick jag igenom min garderob. Kaos först, så klart. Alla kläder på sängen. Jag började stöka och böka och göra stora högar (ni kan läsa mer om hur jag gjorde här.) Förvånansvärt lite kläder gick till "älska"-högen och jag kunde ganska fort sortera bort det jag aldrig använder.

Här är högen innan accessoarerna, ytterkläderna och skorna slängdes på:


Resten gick hyfsat systematiskt. Det blev ungefär 15 plagg som hamnade i "älska-högen" (så FÅ!) och en kasse fylldes med sådant som ska bort helt (slängas eller second hand). Det mesta hamnade i "nja"-högen. Jag fortsatte utifrån älska-högen och valde ut en av varje typ av plagg. Sedan fyllde jag på och tillslut (ganska fort) hade jag 37 grejer. Fullt tillräckligt, kändes det som när jag var klar. Skönt sätt att sortera på, det gav mig verkligen perspektiv på vad som verkligen behövs och vad jag verkligen tycker om.



Slutresultatet åkte in i garderoben igen och en frihetskänslan följde! Så mycket luft!


Har jag några farhågor så här efteråt? Ja, framför allt är jag osäker på att jag gjort bra val. Jag måste fundera kring om jag gjort praktiska val. Kanske tog jag för många skor med klack? Kanske tog jag för få bomullströjor? Kommer det gå att matcha tillräckligt för variation? Vi får se, jag ger mig själv några dagars bytesrätt.

Jag kan meddela att jag också fick blodad tand att gå igenom mjukiskläder, träningskläder och sovkläder på samma sätt. Det ger mig en tankeställare att se en tom låda med fyra byxor i och lådan under är så full att den knappt går att stänga för alla övriga kläder. Kanske blir ett projekt för nästa helg?

Jag kommer att fortsätta skriva under veckan om det går att hålla sig till dessa 37 plagg. Vecka 1 kanske inte är någon utmaning, men vi får väl se vecka 3-4 om det känns annorlunda.

Så... om ni ser någon med de där kläderna på så kan ni tänka att kanske är det där Frihetsgudinnan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?